Załącznik nr 1 do uchwały Nr 7/V/2009 OZL OIL w Szczecinie
REGULAMIN
ORGANIZACJI I TRYBU DZIA£ANIA
OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ w SZCZECINIE
ROZDZIA£ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Regulamin organizacji i trybu działania Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie, zwany dalej „regulaminem” określa organizację i tryb działania Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie.
- Regulamin niniejszy został ustalony na podstawie art. 23 pkt. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich ( Dz.U. nr 30 poz.158 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą oraz wydanych na jej podstawie odpowiednich przepisów wykonawczych i uchwał Naczelnej Rady Lekarskiej, a także w oparciu o inne obowiązujące akty prawne.
§ 2
Ilekroć regulaminie jest mowa bez bliższego określenia:
- lekarzu – należy przez to rozumieć również lekarza dentystę,
- ustawie o izbach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich( Dz.U. nr 30 poz.158 z późn. zm.),
- ustawie o zawodzie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jednolity: Dz.U. 2008 Nr 136, poz. 857 z późn. zm.)
- Zjeździe – należy przez to rozumieć Okręgowy Zjazd Lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie,
- Izbie – należy przez to rozumieć Okręgową Izbę Lekarską w Szczecinie,
- Radzie – należy przez to rozumieć Okręgową Radę Lekarską w Szczecinie,
- Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie,
- przewodniczącym - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie ,
- zastępcy przewodniczącego, sekretarza, zastępcy sekretarza, skarbniku - należy przez to rozumieć odpowiednio: zastępcę Przewodniczącego, Sekretarza, zastępcę Sekretarza, Skarbnika Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie,
- stanowisku funkcyjnym - należy przez to rozumieć zastępcę przewodniczącego, Sekretarza, zastępcę Sekretarza, Skarbnika i członka Prezydium.
ROZDZIA£ II
OKRĘGOWA RADA LEKARSKA
§ 3
Rada wykonuje obowiązki wynikające z ustaw, rozporządzeń, uchwał Naczelnej Rady Lekarskiej, o których mowa w § 1, uchwał Krajowego Zjazdu Lekarzy i Okręgowego Zjazdu Lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie oraz innych aktów prawnych, obejmujących działanie samorządu lekarskiego i wykonywania zawodu lekarza w drodze działań własnych lub swojego organu wykonawczego, jakim jest Prezydium.
§ 4
Rada, kieruje działalnością Izby na obszarze jej działania, w okresie pomiędzy zjazdami, a w szczególności:
- sprawuje pieczę i nadzór nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu lekarza,
- reprezentuje i ochrania zawód lekarza,
- integruje środowisko lekarskie,
- zajmuje stanowisko w sprawach stanu zdrowotności społeczeństwa, polityki zdrowotnej państwa, oraz organizacji ochrony zdrowia na obszarze działania Izby,
- współpracuje z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi na obszarze swojego działania lub w kraju oraz za granicą,
- prowadzi instytucje samopomocowe i inne formy pomocy materialnej dla lekarzy i ich rodzin - członków Izby,
- zarządza majątkiem i działalnością gospodarczą Izby,
- przyznaje prawo wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty albo ograniczone prawo wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty,
- prowadzi okręgowy rejestr lekarzy oraz współdziała z Naczelną Radą Lekarską w sprawie prowadzenia Centralnego Rejestru Lekarzy Rzeczypospolitej Polskiej,
- dokonuje wpisu indywidualnej praktyki lekarskiej, indywidualnej praktyki lekarskiej wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej, indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej wyłącznie w miejscu wezwania lub grupowej praktyki lekarskiej do rejestru praktyk lekarskich oraz prowadzi rejestr indywidualnych praktyk lekarskich, indywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich i grupowych praktyk lekarskich prowadzonych na obszarze działania Izby,
- sprawuje nadzór nad wykonywaniem zawodu w ramach praktyk lekarskich określonych w pkt. 10,
- współdziała z organami samorządu terytorialnego, administracją państwową, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, zakładami opieki zdrowotnej i indywidualnymi praktykami lekarskimi w sprawach organizacji, odbywania i zapewnienia odbycia stażu podyplomowego i nadzoru nad jego odbywaniem przez członków Izby, a także kieruje do odbycia stażu na obszarze swojego działania,
- prowadzi szkolenie dla lekarzy stażystów w zakresie bioetyki i prawa medycznego,
- współdziała w sprawach doskonalenia zawodowego, a w szczególności w sprawach uzyskiwania specjalizacji przez swoich członków, z Naczelną Radą Lekarską, towarzystwami naukowymi i ich oddziałami terenowymi Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego Lekarzy, Centrum Egzaminów Medycznych, organami administracji rządowej, wyższymi uczelniami medycznymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi, administracją samorządową oraz innymi podmiotami zgodnie z ich właściwością,
- opiniuje i wnioskuje w sprawach uregulowań dotyczących kształcenia, przed i podyplomowego lekarzy i w innych zawodach medycznych
- prowadzi Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Lekarzy i Lekarzy Dentystów,
- potwierdza spełnianie warunków do prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów przez podmioty nie uprawnione do tego na podstawie odrębnych przepisów oraz prowadzi rejestr podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów na obszarze Izby,
- prowadzi kształcenie podyplomowe w ramach doskonalenia zawodowego dla członków Izby,
- potwierdza spełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego przez członków Izby,
- sprawuje orzecznictwo w przedmiocie orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu lekarza przez członków Izby,
- deleguje członków do komisji konkursowych w konkursach na stanowisko ordynatora, oraz na inne kierownicze stanowiska w ochronie zdrowia na obszarze działania Izby,
- opiniuje projekty ustaw i rozporządzeń oraz innych aktów prawnych dotyczących ochrony zdrowia i wykonywania zawodu lekarza, bądź występuje o ich wydanie,
- prowadzi badania dotyczące ochrony zdrowia i wykonywania zawodu lekarza na obszarze działania Izby,
- występuje w obronie interesów indywidualnych i zbiorowych członków Izby oraz dotyczących całego środowiska lekarskiego, w szczególności w sprawach dotyczących warunków pracy i płacy swoich członków,
- współdziała z innymi samorządami zawodów zaufania publicznego, organizacjami działającymi w ochronie zdrowia oraz organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami politycznymi oraz innymi organizacjami w sprawach dotyczących ochrony zdrowia ludności i warunków wykonywania zawodu lekarza,
- prowadzi działalność informacyjną dla swoich członków obejmującą wykonywanie zawodu lekarza w kraju i zagranicą,
- prowadzi Biuletyn Informacji Publicznej na stronach internetowych Izby,
- wydaje biuletyn informacyjny Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie "VOX MEDICI" i prowadzi jego dystrybucję dla swoich członków,
- powołuje Redaktora Naczelnego biuletynu OIL „Vox Medici” i zatwierdza skład Kolegium Redakcyjnego biuletynu OIL „Vox Medici”,
- wykonuje uchwały Krajowego Zjazdu Lekarzy i Okręgowego Zjazdu Lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie,
- sporządza sprawozdania z wykonania budżetu,
- składa przed Okręgowym Zjazdem Lekarzy roczne i kadencyjne sprawozdania z działalności,
- prowadzi bieżące sprawy Izby,
- wykonuje zadania zlecone przez Naczelną Radę Lekarską,
- powołuje komisje stałe i inne komisje lub zespoły problemowe, ich przewodniczących oraz przewodniczących kół samorządu lekarskiego,
- na określonych obszarach tworzy delegatury Izby i koła samorządu lekarskiego oraz nadzoruje ich działanie,
- ustala górną granicę dla zobowiązań majątkowych zaciąganych przez Prezydium i przewodniczącego,
- tworzy fundusze celowe,
- prowadzi szkolenia dla swoich członków,
- umarza należności,
- prowadzi ewidencję opłacania składek członkowskich,
- wykonuje inne zadania, związane z działalnością Izby, przewidziane przepisami prawa.
§ 5
Rada opracowuje projekt budżetu Izby na dany rok budżetowy, tak, aby było możliwe jego uchwalenie przez Zjazd w terminie do 31 marca każdego roku.
§ 6
- Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby jej członków oraz przewodniczącego lub jednego z zastępców przewodniczącego prowadzącego posiedzenie. W razie równości głosów przyjmuje się że uchwała nie jest przyjęta, bo nie uzyskała wymaganej większości. Uchwały Rady, z wyłączeniem spraw indywidualnych, podlegają opublikowaniu w biuletynie OIL "VOX MEDICI" oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
- W sprawach indywidualnych dot. członków Izby w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w biuletynie OIL Vox Medici publikuje się wyłącznie informacje, że rada podjęła w sprawie stosowną uchwałę.
§ 7
W trybie przewidzianym dla uchwał Rada może podejmować:
- rezolucje - zawierające wezwanie skierowane do określonego adresata o podjęcie wskazanego w rezolucji, jednorazowego działania,
- oświadczenia, opinie, stanowiska - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
- deklaracje - zawierające zobowiązania do określonego postępowania,
- apele - zawierające wezwanie do określonego zachowania się, podjęcia inicjatywy lub zadania.
- wnioski- zawierające wezwanie skierowane do rozpatrzenia określonej sprawy.
§ 8
- Posiedzenia Rady są jawne dla członków samorządu lekarskiego.
- Na wniosek członka Rady, Rada może, w trybie określonym w § 18 ust. 3, uchwalić tajność całości lub części posiedzenia.
- Część obrad Rady może odbywać się na posiedzeniu powołanego przez nią zespołu, składającego się z jej członków, w celu opracowania i przedstawienia radzie projektu odpowiedniej uchwały.
§ 9
Ustępująca Rada reprezentowana przez przewodniczącego, sekretarza i skarbnika obowiązana jest przekazać protokolarnie stan spraw i majątek ruchomy i nieruchomy Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie nowo wybranej Radzie reprezentowanej także przez przewodniczącego, skarbnika i sekretarza, w terminie nieprzekraczającym 14 dni od dnia Zjazdu sprawozdawczo-wyborczego.
ROZDZIA£ III
SK£AD OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ
§ 3
§ 10
- Rada składa się z przewodniczącego i 30 członków, wybranych przez Zjazd.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym:
- przewodniczący Okręgowej Komisji Rewizyjnej,
- przewodniczący Okręgowego Sądu Lekarskiego,
- Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej,
- przewodniczący komisji stałych i problemowych,
- przewodniczący kół samorządu lekarskiego,
- dyrektor biura Izby,
- osoby zaproszone przez Prezydium lub przewodniczącego,
- W skład organów Okręgowej Rady Lekarskiej wchodzą lekarze i lekarze dentyści wybrani z oddzielnej listy wyborczej proporcjonalnie do ich liczebności w całej Izbie.
ROZDZIA£ IV
POSIEDZENIA OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ
§ 11
Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady zwołuje nowo wybrany przewodniczący w terminie 14 dni od dnia jej wyboru. Posiedzenie jest prawomocne przy obecności 2/3 ogólnej liczby członków Rady.
§ 12
- Rada odbywa swoje posiedzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
- Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych rocznym harmonogramem pracy Rady.
- Posiedzenia zwoływane są przez przewodniczącego.
- Nadzwyczajne posiedzenia Rady zwołuje Prezydium:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek przewodniczącego,
- na wniosek Okręgowej Komisji Rewizyjnej,
- Nadzwyczajne posiedzenia Rady winien zwołać przewodniczący lub jego zastępca na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 członków Rady w terminie nie dłuższym niż 14 dni od otrzymania takiego wniosku.
- Zwołując posiedzenia Rady, przewodniczący lub jak w ust. 5 zastępca przewodniczącego przesyła jego uczestnikom zawiadomienie listem priorytetowym lub pocztą elektroniczną, co najmniej na 7 dni przed jego terminem, podając termin i miejsce obrad, z zastrzeżeniem ust.7,
- Zwołując posiedzenie Rady, którego planowany porządek obrad przewiduje wybory na stanowisko funkcyjne lub rozpatrzenie wniosku o odwołanie ze stanowiska funkcyjnego, przewodniczący przesyła zawiadomienie listem priorytetowym lub pocztą elektroniczną, o którym mowa w ust. 6, co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia.
§ 13
- Co najmniej 3 dni przed terminem posiedzenia Rady sekretarz przesyła uczestnikom proponowany porządek obrad oraz zgłoszone wcześniej materiały informacyjne.
- W szczególnych przypadkach można zgłosić na piśmie sekretarzowi lub jego zastępcy projekty uchwał i stanowisk Rady w czasie trwania obrad.
§ 14
- Propozycje zmian porządku obrad Rady przesłanego uczestnikom można zgłaszać pisemnie lub ustnie do czasu zatwierdzenia przez Radę proponowanego porządku,
- Rada przyjmuje poprawki do porządku obrad oraz porządek obrad w trybie głosowania.
§ 15
Na początku obrad Rada:
- głosuje porządek obrad,
- w razie, gdy mają być przeprowadzone wybory, wybiera także komisję skrutacyjną.
§ 16
- Komisja skrutacyjna, o której mowa w § 15, wybiera ze swego składu przewodniczącego komisji, ewentualnie zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza.
- Komisja sporządza ze swych czynności protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie.
§ 17
- Posiedzeniom Rady przewodniczy przewodniczący lub w razie jego nieobecności jeden z zastępców przewodniczącego. Osoba ta przy pomocy pozostałych członków Prezydium:
- czuwa nad przestrzeganiem toku obrad, regulaminu oraz porządku na sali obrad,
- kieruje przebiegiem posiedzenia zgodnie z porządkiem obrad,
- zarządza głosowanie w sprawach, które wymagają rozstrzygnięcia w tym trybie.
- Przewodniczący posiedzenia udziela uczestnikom głosu w sprawach objętych porządkiem obrad.
- Uczestnicy posiedzenia zgłaszają udział w dyskusji nad określonym punktem porządku obrad sekretarzowi lub jego zastępcy, prowadzącemu listę dyskutantów.
- Przewodniczący posiedzenia udziela głosu uczestnikom w kolejności zgłoszeń.
- Zaproszonym gościom można udzielić głosu poza kolejnością.
- Uczestnik posiedzenia nie powinien zabierać głosu w dyskusji nad tą samą sprawą więcej niż dwa razy.
- Przewodniczący posiedzenia może zwrócić uwagę dyskutantowi, który w wystąpieniu swoim odbiega od przedmiotu określonego w porządku obrad, a po dwukrotnym zwróceniu uwagi – odebrać przemawiającemu głos.
- Przewodniczący posiedzenia może ograniczyć czas trwania wypowiedzi do 5 minut. Nie dotyczy to osób referujących.
§ 18
- Przewodniczący posiedzenia udziela głosu poza porządkiem obrad lub w związku z dyskusją jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub sprostowania.
- Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:
- uchwalenie zmiany porządku obrad,
- przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia,
- uchwalenie tajności posiedzenia,
- zamknięcie listy mówców,
- zamknięcie dyskusji,
- głosowanie bez dyskusji,
- przeprowadzenie głosowania,
- przeliczenie głosów,
- uchwalenie tajności głosowania,
- stwierdzenie quorum.
- Rada rozstrzyga o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku formalnego, zwykłą większością głosów po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku.
§ 19
- Po zamknięciu dyskusji nad projektem uchwał lub innymi wnioskami i propozycjami zgłoszonymi w toku obrad – przewodniczący posiedzenia oznajmia, że Rada przystępuje do głosowania. Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed wezwaniem uczestników przez przewodniczącego posiedzenia obrad do głosowania.
- Porządek głosowania nad projektami uchwał jest następujący:
- głosowanie nad poprawkami do poszczególnych sformułowań, przede wszystkim tymi, których przyjęcie i oddalenie rozstrzyga o innych poprawkach,
- głosowanie nad projektem uchwały w całości wraz z przyjętymi poprawkami.
- Przewodniczący posiedzenia obrad ustala porządek głosowania nad projektami uchwał i poprawek do nich.
- Głosowanie przeprowadza się jawnie, przy czym sekretarz lub jego zastępca obliczający głosy, podaje Radzie wyniki głosowania.
- W przypadku, kiedy Rada uchwala tajność głosowania w określonej sprawie, wówczas przeprowadza je wybrana w tym celu komisja skrutacyjna.
- Uchwały Rady podpisuje przewodniczący lub zastępca przewodniczącego oraz Sekretarz.
§ 20
- Udział członków Rady w jej posiedzeniach jest obowiązkowy.
- Nieobecność członków Rady na posiedzeniu winna być usprawiedliwiona na piśmie, telefonicznie, faksem lub pocztą elektroniczną.
- Pięć kolejnych nieusprawiedliwionych nieobecności w posiedzeniach Rady uprawnia przewodniczącego do złożenia wniosku na najbliższym Zjeździe Lekarzy o odwołanie danego członka ze składu Rady.
§ 21
- Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, który podpisuje prowadzący posiedzenie Rady, sekretarz lub zastępca sekretarza albo inny upoważniony członek prezydium oraz protokolant.
- Protokół posiedzenia powinien zawierać zapis przebiegu obrad, a także teksty podjętych uchwał.
- Protokół posiedzenia, w części dotyczącej podejmowanych przez Radę uchwał powinien zawierać numer uchwały, datę jej podjęcia, tytuł uchwały, liczbę głosów "za", "przeciw" i "wstrzymujących się".
- Protokół, o którym mowa w ust.2, powinien być udostępniony członkom Rady przed jej następnym posiedzeniem i uważa się go za przyjęty, jeżeli członkowie Rady nie zgłoszą poprawek do czasu zakończenia tego posiedzenia. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada na tym posiedzeniu.
§ 22
Członkowie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie mają dostęp do dokumentów z działalności Rady w siedzibie Izby.
ROZDZIA£ V
PREZYDIUM OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ
§ 23
- Rada, wybiera spośród swoich członków Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej.
- Prezydium działa w imieniu Rady w sprawach określonych jej uchwałą.
§ 24
- W skład Prezydium wchodzi 13 osób, z zachowaniem parytetu lekarzy dentystów, w tym :
- przewodniczący, wybrany przez Zjazd,
- 3 zastępców przewodniczącego ,
- sekretarz,
- zastępca sekretarza,
- skarbnik
- członkowie w liczbie 6 osób
- Jednym z zastępców przewodniczącego Rady jest lekarz dentysta,.
- W posiedzeniach Prezydium mają prawo uczestniczyć osoby zaproszone przez Przewodniczącego lub Prezydium.
§ 25
- Rada dokonuje wyboru ze składu Rady: zastępców przewodniczącego, sekretarza, zastępcy sekretarza, skarbnika oraz członków Prezydium, na pierwszym posiedzeniu Rady, w obecności, co najmniej 2/3 ogólnej liczby jej członków.
- Wybory członków Prezydium przeprowadza się zgodne z postanowieniami uchwały NRL, wydanej na podstawie art. 35 ust. 1 pkt. 6 ustawy o izbach.
§ 26
O wyborze Prezydium i jego ukonstytuowaniu się Rada bezzwłocznie zawiadamia Naczelną Radę Lekarską.
§ 27
- Posiedzenia Prezydium odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
- Zwołując posiedzenie Prezydium przewodniczący lub jeden z zastępców przewodniczącego, powiadamia członków Prezydium, co najmniej na 2 dni przed terminem posiedzenia, podając: termin, miejsce i proponowany porządek obrad.
- Postanowienia określone w § 6, § 7, § 13, § 14, § 17 do § 21 stosuje się odpowiednio do działalności Prezydium.
§ 28
- Prezydium podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby jego członków, oraz przewodniczącego lub jednego z zastępców przewodniczącego.
- Za wykonanie uchwały odpowiada osoba lub osoby wskazane przez Prezydium w treści uchwały albo sekretarz lub zastępca sekretarza, jeżeli Prezydium nie wskaże innej osoby.
ROZDZIA£ VI
KOMISJE OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ
§ 29
- Dla realizacji swoich zadań, Rada powołuje komisje stałe i problemowe spośród członków Izby.
- Rada powołuje następujące komisje stałe:
- ds. rejestracji i prawa wykonywania zawodu,
- ds. rejestracji praktyk lekarskich,
- ds. kształcenia podyplomowego,
- socjalną,
- etyki lekarskiej,
- ds. kultury, sportu i rekreacji,
- bioetyczną przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Szczecinie.
- Rada powołuje Komisję ds. Lekarzy Dentystów, która jest wielo problemową komisją działającą w sprawach związanych z wykonywaniem zawodu lekarza dentysty przez członków Izby.
- Rada może powołać następujące komisje lub koła problemowe, a w szczególności:
- legislacyjną,
- współpracy z zagranicą,
- młodego lekarza,
- ds. emerytów i rencistów,
- ds. komunikacji z lekarzami,
- ds. kontaktów z Narodowym Funduszem Zdrowia, administracją publiczną i środowiskami medycznymi,
- ds. lekarzy praktykujących za granicą,
- ds. lecznictwa otwartego,
- ds. lecznictwa zamkniętego
- Rada może powołać również koordynatora kół samorządu lekarskiego.
- Rada powołuje w drodze uchwały: przewodniczących i członków komisji stałych oraz Komisji ds. Lekarzy Dentystów, przewodniczącego i Radę Fundacji Okręgowej Izby Lekarskiej, koordynatora kół samorządu.
- Rada powołuje w drodze uchwały: przewodniczących i członków pozostałych komisji problemowych, kół i zespołów.
- Rada określa, w drodze uchwały, zadania komisji, kół lub zespołów oraz ustala regulamin ich pracy.
- Komisje mogą powoływać stałe lub doraźne zespoły problemowe.
które wykonują zadania samorządu lekarskiego określone odrębnymi przepisami.
ROZDZIA£ VII
DELEGATURY OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ
§ 30
- Rada może utworzyć Delegaturę Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie, zwaną dalej „delegaturą”, obejmującą lekarzy, lekarzy dentystów, członków Izby z terenu kilku powiatów objętych obszarem jej działania.
- Zadania, organizację i tryb działania delegatury określa regulamin delegatury, który ustala Rada, uwzględniając w szczególności zadania wykonywane na zlecenie Rady oraz współpracę delegatury z terenowymi organami samorządu terytorialnego i administracji rządowej.
ROZDZIA£ VIII
KO£A SAMORZ¡DU LEKARSKIEGO
§ 31
- 1.Rada, na wniosek większości lekarzy wykonujących zawód na określonym obszarze powiatu lub w zakładzie opieki zdrowotnej, może utworzyć na tym terenie koło samorządu lekarzy (koło delegatów Izby), zwane dalej „kołem”.
- Na obszarze działania koła powinno wykonywać zawód, co najmniej 25 lekarzy.
- Koło stanowią członkowie Izby z obszaru działania koła.
- Lekarze z obszaru działania koła wybierają zarząd koła, w tym przewodniczącego i sekretarza, których kadencja trwa 4 lata.
- Zarząd jest odpowiedzialny przed zebraniem członków koła.
- Zarząd koła:
- reprezentuje i broni indywidualnych i zbiorowych interesów członków koła,
- negocjuje warunki pracy i płacy członków koła,
- organizuje samopomoc lekarską,
- wykonuje uchwały Zjazdu i Rady,
- wykonuje zadania zlecone przez Radę,
- utrzymuje łączność pomiędzy członkami koła, a organami Izby,
- Rada, lub na jej zlecenie delegatura, nadzoruje i koordynuje działalność kół samorządu lekarzy.
ROZDZIA£ IX
PRZEWODNICZ¡CY OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ
§ 32
- Na czele Rady stoi jej przewodniczący, który:
- kieruje pracami Rady i jej Prezydium, reprezentuje Izbę na zewnątrz,
- przewodniczy posiedzeniom Rady i Prezydium,
- przydziela do załatwienia członkom Prezydium oraz przewodniczącym komisji problemowych sprawy, które łączą się z ich kompetencjami,
- nadzoruje bieżącą działalność Izby, przedstawia programy posiedzeń Prezydium i Rady,
- jest przełożonym pracowników, w tym bezpośrednio dyrektora biura, głównego księgowego i radców prawnych zatrudnionych na etacie,
- po uzyskaniu akceptacji Prezydium zawiązuje i rozwiązuje umowy o pracę,
- nadzoruje czynności biura Izby bezpośrednio, bądź za pośrednictwem sekretarza i dyrektora biura Izby;
- nadzoruje czynności delegatury oraz działalność gospodarczą Izby,
- podpisuje wspólnie z sekretarzem uchwały Rady lub Prezydium.
- Przewodniczący może upoważnić w ramach posiadanych uprawnień innych członków Prezydium lub Rady do reprezentowania oraz do podejmowania czynności na rzecz Izby, na czas określony i takiego upoważnienia udziela na piśmie.
§ 33
- Uchwały Prezydium dotyczące zobowiązań majątkowych mogą być podejmowane do wysokości sumy określonej uchwałą Rady.
- Zobowiązania majątkowe przekraczające sumy określone w uchwale, o której mowa w ust. 2 wymagają zgody Rady.
§ 34
- W przypadkach losowych lub w razie nieobecności przewodniczącego dłuższej niż trzy miesiące Rada wybiera jednego z zastępców przewodniczącego do pełnienia obowiązków przewodniczącego na czas określony.
- Wybory na pełniącego obowiązki przewodniczącego odbywają się zgodnie z przepisami określonymi w § 25.
ROZDZIA£ X
REPREZENTACJA IZBY ORAZ SK£ADANIE OŚWIADCZEÑ WOLI
§ 35
Składanie oświadczenia woli i podpisywanie dokumentów dotyczących zobowiązań majątkowych Izby wymaga podpisów dwóch osób: przewodniczącego Rady lub zastępcy przewodniczącego oraz skarbnika lub sekretarza Rady.
ROZDZIA£ XI
CZ£ONKOWIE PREZYDIUM OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ
§ 36
- Zastępcy przewodniczącego działają w zakresie ustalonym stosowną uchwałą podjętą przez Prezydium.
- W razie krótkiej nieobecności przewodniczącego funkcje jego pełni jeden z zastępców przewodniczącego wyznaczony przez Prezydium, z zastrzeżeniem zapisu § 32 ust. 2
§ 37
- Sekretarz Rady nadzoruje wykonywanie uchwał Rady i Prezydium, chyba, że Rada lub Prezydium powierzyło ten nadzór innemu członkowi Prezydium.
- Do obowiązków sekretarza należy nadto:
- nadzór nad redagowaniem protokółów posiedzeń Rady i Prezydium,
- nadzorowanie i czuwanie nad sprawozdawczością Rady i Prezydium,
- udzielanie informacji o pracach Prezydium członkom Rady i organom Izby,
- opracowywanie projektów uchwał i projektów porządku obrad Prezydium,
- analizowanie odwołań od uchwał Rady,
- przyjmowanie skarg i wniosków,
- nadzorowanie publikacji uchwał Zjazdu, Rady i jej Prezydium w biuletynie Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie „VOX MEDICI”.
- Zastępca sekretarza zastępuje sekretarza w razie jego nieobecności, chyba, że Rada lub Prezydium postanowi inaczej oraz prowadzi sprawy zlecone przez sekretarza.
§ 38
- Skarbnik odpowiada za gospodarkę finansową, a w szczególności:
- przygotowuje projekt preliminarza budżetowego,
- opracowuje odpowiednie analizy i sprawozdania z wykonania budżetu i referuje je na posiedzeniu Rady i Prezydium,
- nadzoruje księgowość, rachunkowość i sprawozdawczość finansową Izby,
- kieruje egzekwowaniem wierzytelności składek członkowskich zgodnie z odrębnymi przepisami, i zgłasza wnioski o zwolnienie z obowiązku opłacania składek członkowskich na czas określony,
- kontroluje działalność gospodarczą, przede wszystkim inwestycyjną i remontową Izby,w razie potrzeby zasięga opinii biegłych i rzeczoznawców w zakresie gospodarki finansowej,
- składa Radzie, co najmniej 2 razy w roku okresowe sprawozdania o stanie realizacji budżetu.
- W razie przejściowej nieobecności skarbnika, Rada powierza jego obowiązki jednemu z członków Rady na czas ściśle określony.
§ 39
Odwoływanie ze stanowisk funkcyjnych oraz wybory uzupełniające na stanowiska funkcyjne w Radzie odbywają się zgodnie z postanowieniami uchwały NRL, w tym zakresie wydanej na podstawie art. 35 ust. 1 pkt.6 ustawy o izbach.
§ 40
W zakresie nieuregulowanym niniejszym regulaminem, stosuje się postanowienia „Statutu Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie”, którego tekst jednolity określa uchwała nr 8/2009/V Okręgowego Zjazdu Lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie dnia 21 marca 2009r.